اقوى عروض التخسيس في مصر

Showing posts with label قصص طريفة. Show all posts
Showing posts with label قصص طريفة. Show all posts

Saturday, May 18, 2013

للكبار فقط حوار بين تلميذ و معلمة



سأل تلميذ صغير معلمته اذا كان بامكانه التكلم معها بعد انتهاء الحصص

فاجابت بنعم. وعندما حان الوقت:

Wednesday, October 26, 2011

إبتسم ,,, مع نوادر العرب

 




إبتسم ,,, مع نوادر العرب
Menna MR

undefined

لعن الله من اكل ثنتين ثنتين


جلس اعمى وبصير معا ياكلان تمرا في ليلة مظلمة فقال الاعمى : انا لاارى ولكن لعن الله من ياكل ثنتين ثنتين وعندما انتهى التمر صار نوى الاعمى اكثر من نوى البصير فقال البصير : كيف يكون نواك اكثر من نواي فقال الاعمى لاني اكل ثلاثا ! فقال البصير اما قلت : لعن الله من ياكل ثنتين ثنتين ؟ قال : بلى ولكني لم اقل ثلاثا

****

لاتقطعوا اللطم عليه

ضاع لرجل ولد فناحوا ولطموا عليه وبقوا على ذلك اياما وصعد ابوه لغرفته فرآه جالساو في زاوية من زواياها فقال يابني انت بالحياة اما ترى مانحن فيه قال الولد قد
علمت ولكن هاهنا بيض وقد قعدت مثل الدجاجة عليه ولن ابرح حتى تطلع الكتاكيت منها فرجع ابوه الى اهله وقال لقد وجدت ابني حيا ولكن لاتقطعوا اللطم عليه


****

حكمة بدوية

قال الاصمعي : رأيت بدوية من أحسن الناس وجها ولها زوج قبيح فقلت لها ياهذه أترضين ان تكوني مع
هذا ؟ فقالت : ياهذا لعله احسن فيما بينه وبين ربه فجعلني ثوابه وأسات فيما بيني وبين ربي فجعله عذابي افلا ارضى بما رضي الله به


****

فداك ياراسي

كان لرجل اربع نساء وكن يعنفنه دائما وفي احد الايام غضبن عليه وضربنه ضربا مؤلما ثم حملنه خارج الدار اثنتان برجليه واثنتان بيديه امام مراى احد اصدقائه وبعد يومين رآه يشتري جارية فقال له : ماهذا اما يكفيك ماجرى لك من نسائك الاربع فقال له الم تر كيف كن يحملنني وراسي مدلى على الارض لقد اشتريت الخامسه لتمسك راسي لكي لا يتهشم

****


امرأتان

تزوج رجل بامرأتين إحداهما اسمها حانة والثانية اسمها مانة وكانت حانة صغيرة في السن عمرها لا يتجاوز العشرين بخلاف مانة التي كان يزيد عمرها على الخمسين والشيب لعب برأسها فكان كلما دخل الى حجرة حانة تنظر الى لحيته وتنزع منها كل شعرة بيضاء وتقول يصعب علي عندما أرى الشعر الشائب يلعب بهذه اللحية الجميلة وأنت مازلت شابا

فيذهب الرجل الى حجرة مانة فتمسك لحيته هي الأخرى وتنزع منها الشعر الأسود وهي تقول له يكدرني أن أرى شعرا اسود بلحيتك وأنت رجل كبير السن جليل القدر ودام حال الرجل على هذا المنوال الى ان نظر في المرآة يوما فرأى بها نقصا عظيما فمسك لحيته بعنف وقال

بين حانة ومانة ضاعت لحانا ومن وقتها صارت مثلا




ما شبعت

* اشترى أحد المغفلين يوماً سمكاً ..
وقال لأهله: اطبخوه ! ثم نام .
فأكل عياله السمك ولطّخوا يده بزيته.
فلما صحا من نومه ..
قال: قدّموا إليّ السمك.
قالوا: قد أكلت.
قال: لا.
قالوا: شُمّ يدك ! ففعل..
فقال: صدقتم .. ولكنني ما شبعت.


****


الموت فرحاً

قيل لأعرابي : أتحب أن تموت امرأتك ؟
قال : لا
قيل : ولم ؟
قال : أخاف أن أموت من الفرح ..


****


من اراد أن تطول لحيته فليمشطها إلى أسفل ...

أتى الحجاج بن يوسف الثقفي بصندوق مقفل كان قد غنمه من كسرى.فأمر بالقفل أن يكسر فكسر فإذا به صندوق آخر مغلق فقال الحجاج لمن في مجلسه :
من يشتري مني هذا الصندوق بما فيه ولا أدري مافيه ؟
فتقدم عدد من الحاضرين في مزايدة على الصندوق الذي رسا على أحدهم بمبلغ خمسة آلاف ديناروتقدم المشتري ليفتح الصندوق ويسعد بما فيه واذا به رقعة مكتوب عليها
من أراد أن تطول لحيته فليمشطها إلى أسفل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


****

مائدة الحجاج

أعد الحجاج مائدة في يوم عيد فكان من بين الجالسين اعرابي فاراد الحجاج ان يتلاطف معه فانتظر حتى شمر الناس للأكل و قال :من أكل من هذا ضربت عنقه.
فظل الاعرابي ينظر للحجاج مرة وللطعام مرة اخرى ثم قال : اوصيك بأولادي خيرا ...
وظل يأكل فضحك الحجاج و امر بان يكافأ




      

        

Monday, July 4, 2011

يوميات النكد الزوجي (الحلقة الاولى


يوميات النكد الزوجي (الحلقة الاولى)

أم الخير


undefined
 

بحب كاندي جارتنا مؤدبة بنت ناس طيبين وعارفها وهي لسه في اللفة يعني مضمونة لأ وإيه حلوة وبيضااا ياسلام حلاقي فين واحدة زي دي
مغلوب بيكلم نفسه وبيكمل خلاص حكلم امي تروح تتقدم لها وأهو اكمل نص ديني بقي
مغلوب : ماما انا عايز اطلب إيد كاندي جارتنا

ام مغلوب: يا ابني مالقتش الا بنت النكدية وتخطبها دي امها مخلية عيشة ابوها هباب يابني شوف بنت خالتك مؤدبة ومتدينة
مغلوب : لالالا ياماما دي تخينة وكمان قمحاوية
ام مغلوب : يابني بس ست بيت شاطرة ومتدينة وهادية حتريحك
مغلوب : ياماما انا عايز بنت تعفني عن الحرام ومتخلنيش ابص ولا شمال ولا يمين ولا في السقف
( علي اساس انها فراشة طايرة )
وبصراحة كاندي فيها كل المواصفات دي حتي اسمه زي البنوبون
ام مغلوب : خلاص يا ابني نروح نخطبهالك هو انا عايزة الا سعادتك وراحتك
ام مغلوب اخدت ميعاد من ام كاندي هي وابنها
وبعد يومين
مغلوب وامه قاعدين في الصالون مع ابو كاندي نص ساعة والعروسة وامها مدخلوش ساعه وبردو لسه محدش جه
ام مغلوب بتسأل هي الحاجة ام كاندي فين يا خويا هي تعبانة ولا إيه
ابو كاندي : لا ابد هي بس بتلبس علشان تستقبلكم
ام مغلوب : لا يا اخويا اصلها والمحروسة كاندي اتأخرو اووي
وفيييييييييييييييين ودخلت ام كاندي تسلم ع مغلوب والحاجة امه
وهي بتدور ع حاجة كده وفي الاخر وقعت عنيها عليها وابتسمت ابتسامة صفرا وقالت
ليه بس تعبت نفسك يامغلوب شكرا ياحبيبي والله انا طول عمري اشكر فيك حتي أسأل عمك كده
يبص مغلوب لعمه يلاقيه بيهز راسه بالإيجاب وعلي وشه ابتسامة بلهاء
مغلوب : والله ياطنط انتم ونعم الجيرة
وتكمل ام مغلوب : هي فين العروسة بقالنا اكتر من ساعة ونص ولسه مدخلتش هي بعافية ولا حاجة؟
ام كاندي : لا ياحببتي انت عارفة بقي عروسة وبتتكثف
ام مغلوب وهي بتعوج بقها : بتتكثف جايز
وتقلب وشها وتقول اه ياحببتي جايز بردو مش عيب
والحمد لله وبعد طول انتظار دخلت العروسة والحمد لله في كامل اناقتها وشياكتها وميكاجيها اللي ع اخر صيحة
مغلوب قلبه طار ورفرف علي حظه وقال بينه وبني نفسه
اه لو الجوازة دي تمت ياواد يامغلوب يبقي امك دعيالك بجد ده انت حتبات في هنا وحتصحي في هنا وحتشوف دلع عمر ما حد سمع عنه
ياااااااااااااااااااااه انا خايف احسد نفسي معقول القمر دي حتجوزها
ام مغلوب قطعت احلام مغلوب وقالت والله يا ابو كاندي احنا جايين نطلب ايد بنتك لابني مغلوب وطبعا
احنا جيران وانت عارف ابني
قبل ما ابو كاندي يرد
ام كاندي تقول : اه ياحببتي ده مغلوب بقول انه ادب واخلاق ده احنا يشرفنا واحنا بنشتري راجل ياحببتي
احنا حنلاقي احسن من مغلوب عريس لكاندي
كل ده وكاندي بصه في الارض وطبعا مش قادرة اميز اذا كان اللي في وشها ده حمار الخجل ولا الورنيش اللي دهنا بيه وشها
ما علينا يابشر دعو الخلق للخالق اهم حاجة ان وشها احمر
مغلوب شايفة احمر كسوف يبقي هو كده
يتبع

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...