اقوى عروض التخسيس في مصر

Friday, April 26, 2019

قصة الصيادين و رجل الأعمال الشهير

ذهب سائح إلى المكسيك فامتدح الصيادين المَحليين في جودة أسماكهم ثُمَّ سألهم؟

كم تحتاجون من الوقت لاصطيادها ؟ فأجابه الصيادون بصوتٍ واحد :
" ليس وقتا طويلاً "

فسألهم : لماذا لا تقضون وقتاً أطول وتصطادون أكثر ؟

فأوضح الصيّادون أن صيدهم القليل يكفي حاجتهم وحاجة عوائلهم !

فسألهم : ولكن ماذا تفعلون في بقية أوقاتكم ؟

أجابوا :
ننام إلى وقت متأخر ..
نصطاد قليلاً ..
نلعب مع أطفالنا ..
ونأكل مع زوجاتنا ..
وفي المَساء نزور أصدقاءنا ..
نلهو ونضحك ونردد بعض الأهازيج

قال السائح مقاطعاً :
لدي ماجستير في إدارة الأعمال من جامعة هارفرد وبإمكاني مساعدتكم !

عليكم أن تبدؤوا في الصيد لفترات طويلة كل يوم .. ومن ثم تبيعون السَّمك الإضافي بعائد أكبر
وتشترون قارب صيد أكبر ٠٠

سألوه : ثم ماذا ؟

أجاب : مع القارب الكبير والنقود الإضافية ..
تستطيعون شراء قارب ثاني وثالث وهكذا حتّى يصبح لديكم أسطول سفن صيد متكامل ،
وبدل أن تبيعوا صيدكم لوسيط ، ستتفاوضون مباشرة مع المصانع ، وربما أيضاً ستفتحون مصنعاً خاصاً بكم،
وسيكون بإمكانكم مغادرة هذه القرية وتنتقلون لمكسيكو العاصمة ، أو لوس أنجلوس أو حتى نيويورك !
ومن هناك سيكون بإمكانكم مباشرة مشاريعكم العملاقة ٠٠

سأل الصَّيادون السّائح :
كم من الوقت سنحتاج لتحقيق هذا ؟

أجاب : حوالي عشرين أو ربما خمسة وعشرين سنة ٠٠

فسألوه : وماذا بعد ذلك ؟

أجاب مُبتسماً : عندما تكبر تجارتكم سوف تقومون بالمضاربة في الأسهم وتربحون الملايين ٠٠

سألوه في دهشة :
الملايين ؟ حقاً ؟
وماذا سنفعل بعد ذلك ؟

أجاب :
بعد ذلك يمكنكم أن تتقاعدوا
وتعيشوا بهدوء في قرية على الساحل تنامون إلى وقت متأخر ..
تلعبون مع أطفالكم ..
وتأكلون مع زوجاتكم ..
وتقضون الليالي في الاستمتاع
مع الأصدقاء ٠٠

أجاب الصياديون
مع كامل الاحترام والتقدير
ولكن هذا بالضبط ما نفعله الآن ،

إذاً ما هو المنطق الذي من أجله نضيع خمسة وعشرين سنة نقضيها شقاءً ؟

👥 همسة ..

كثير منا يستنزف طاقته وكل قواه .. ويهمل أهله وعائلته وصحته ..
بل يزهد حتى في أمر آخرته التي هي حياة البقاء ..
لأجل ترف زائل ..
يظن بأن هذا الترف الذي استنزف قواه .. سيمنحه السعادة ..
وما عسى أن تبلغ قيمة السعادة التي تأتي ..
إذا خارت القوى ..
وانقضى ربيع العمر ..
وخفقت عند رؤوسنا أجنحة الموت..؟

فإلى كل فرد منا ...

إلى أين تريدون الوصول في حياتكم...؟؟؟

جميل ان نوازن حياتنا لنستمتع بكل ما فيها.مساء الخير

Saturday, April 20, 2019

الكل يدعي التدين الى ان تأتي لحظة الاختيار

عام 2007 بولاية تكساس الامريكية قرر احد رجال الاعمال ان يفتح محل للخمور بجانب كنيسة معمدانية فاعترضوا عليه واصبحوا كل ليلة يتوجهون بالصلاة والدعاء على الرجل .. فجاة حدثت عاصفه تسببت بأغلاق المحل .. فاحتفل اعضاء الكنيسه بأنتصار السماء واستجابة الرب لهم
اما صاحب الخمر فرفع دعوى قضائية ضد الكنيسة !
.
في المحكمة طالب الرجل بمليوني دولار كتعويض بسبب دعاءهم عليه بينما أنكرت الكنيسة وأكدت ان لا تأثير للصلاة والدعاء على مجريات الحياة ..
نظر القاضي فى الأمر وأثناء التصريح بالحكم قال :
"لا اعرف كيف سأحكم فى هذه القضية ولكن يبدو من الأوراق ان لدينا خماراً يؤمن بقوة الصلاة والدعاء . ولدينا كنيسة لا تؤمن بها !!😏
المقصد ان الجميع يدعي التدين الي ان يأتي الأختبار

Friday, April 12, 2019

ابيات قصيدة رباعيات الخيام الرائعة التي غنتها كوكب الشرق ام كلثوم

ﺗﻌﺘﺒﺮ ﺭﺑﺎﻋﻴﺎﺕ ﺍﻟﺨﻴﺎﻡ ﻣﻦ ﺍﻧﻔﺲ ﺍﻟﺸﻌﺮ ﻭﺍﺭﻭﻋﻪ ، ﻓﻘﺪ ﺑﺬﻝ ﺍﻟﺸﺎﻋﺮ
ﺍﻟﺨﻴﺎﻡ ﺟﻬﺪﺍ ﻫﺎﺋﻼ ﻓﻲ ﺭﺑﺎﻋﻴﺎﺗﻪ ﻟﻜﻲ ﺗﻜﻮﻥ ﻓﻲ ﺍﺟﻤﻞ ﺻﻮﺭﺓ ﻭﺍﻭﺩﻋﻬﺎ
ﻓﻠﺴﻔﺘﻪ ﻟﻠﺤﻴﺎﺓ ﻭﻫﻮ ﺍﻟﺸﺎﻋﺮ ﻭﺍﻟﺮﻳﺎﺿﻲ ﻭﺍﻟﻔﻠﻜﻲ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ ﺗﺮﺟﻤﺖ ﻫﺬﻩ
ﺍﻟﺮﺑﺎﻋﻴﺎﺕ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻠﻐﺎﺕ ﺍﻻﺧﺮﻯ ﻭﻣﻨﻬﺎ ﻟﻐﺘﻨﺎ ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ ﻭﻟﻌﻞ ﺍﺟﻮﺩ ﻭﺍﺟﻤﻞ
ﻫﺬﻩ ﺍﻟﺘﺮﺟﻤﺎﺕ ﻫﻲ ﺗﺮﺟﻤﺔ ﺍﻟﺸﺎﻋﺮ ﺍﺣﻤﺪ ﺭﺍﻣﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﻘﺮﻥ ﺍﻟﻤﺎﺿﻲ
ﻟﺘﻘﻮﻡ ﺍﻟﺴﻴﺪﺓ ﺍﻡ ﻛﻠﺜﻮﻡ ﺑﻐﻨﺎﻫﺎ ﻛﺎﻣﻠﺔ ﻟﻘﺪ ﻓﻜﺮﺕ ﻓﻲ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﻫﺬﻩ
ﺍﻟﻘﺼﻴﺪﺓ ﻟﻜﻢ ﻟﺮﻭﻋﺘﻬﺎ ﻣﻮﺩﺗﻲ )) ﻫﻨﺎﻙ ﺭﺍﺑﻂ ﻟﻠﻘﺼﻴﺪﺓ ﺑﺼﻮﺕ ﺍﻡ
ﻛﻠﺜﻮﻡ ((
ﺍﺧﻮﻛﻢ ﺣﺴﻴﻦ ﻓﻬﻤﻲ
" ﺭﺑﺎﻋﻴﺎﺕ ﺍﻟﺨﻴﺎﻡ
ﺳﻤﻌﺖ ﺻﻮﺗﺎ ﻫﺎﺗﻔﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﺤﺮ
ﻧﺎﺩﻯ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﺎﻥ : ﻏﻔﺎﺓ ﺍﻟﺒﺸﺮ
ﻫﺒﻮﺍ ﺍﻣﻠﺌﻮﺍ ﻛﺄﺱ ﺍﻟﻄﻠﻰ ﻗﺒﻞ ﺃﻥ
ﺗﻔﻌﻢ ﻛﺄﺱ ﺍﻟﻌﻤﺮ ﻛﻒ ﺍﻟﻘﺪﺭ
***
ﺃﺣﺲ ﻓﻲ ﻧﻔﺴﻲ ﺩﺑﻴﺐ ﺍﻟﻔﻨﺎﺀ
ﻭﻟﻢ ﺃﺻﺐ ﻓﻲ ﺍﻟﻌﻴﺶ ﺇﻻ ﺍﻟﺸﻘﺎﺀ
ﻳﺎ ﺣﺴﺮﺗﺎ ﺇﻥ ﺣﺎﻥ ﺣﻴﻨﻲ ﻭﻟﻢ
ﻳﺘﺢ ﻟﻔﻜﺮﻱ ﺣﻞ ﻟﻐﺰ ﺍﻟﻘﻀﺎﺀ
***
ﺃﻓﻖ ﻭﻫﺎﺕ ﺍﻟﻜﺄﺱ ﺃﻧﻌﻢ ﺑﻬﺎ
ﻭﺍﻛﺸﻒ ﺧﻔﺎﻳﺎ ﺍﻟﻨﻔﺲ ﻣﻦ ﺣﺠﺒﻬﺎ
ﻭﺭﻭّ ﺃﻭﺻﺎﻟﻲ ﺑﻬﺎ ﻗﺒﻠﻤﺎ
ﻳﺼﺎﻍ ﺩﻥّ ﺍﻟﺨﻤﺮ ﻣﻦ ﺗﺮﺑﻬﺎ
***
ﺗﺮﻭﺡ ﺃﻳﺎﻣﻲ ﻭﻻ ﺗﻐﺘﺪﻱ
ﻛﻤﺎ ﺗﻬﺐ ﺍﻟﺮﻳﺢ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﺪﻓﺪ
ﻭﻣﺎ ﻃﻮﻳﺖ ﺍﻟﻨﻔﺲ ﻫﻤﺎ ﻋﻠﻰ
ﻳﻮﻣﻴﻦ ﺃﻣﺲ ﺍﻟﻤﻨﻘﻀﻲ ﻭﺍﻟﻐﺪ
***
ﻏﺪ ﺑﻈﻬﺮ ﺍﻟﻐﻴﺐ ﻭﺍﻟﻴﻮﻡ ﻟﻲ
ﻭﻛﻢ ﻳﺨﻴﺐ ﺍﻟﻈﻦ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﻘﺒﻞ
ﻭﻟﺴﺖ ﺑﺎﻟﻐﺎﻓﻞ ﺣﺘﻰ ﺃﺭﻯ
ﺟﻤﺎﻝ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻭﻻ ﺃﺟﺘﻠﻲ
***
ﺳﻤﻌﺖ ﻓﻲ ﺣﻠﻤﻲ ﺻﻮﺗﺎ ﺃﻫﺎﺏ
ﻣﺎ ﻓﺘﻖ ﺍﻟﻨﻮﻡ ﻛﻤﺎﻡ ﺍﻟﺸﺒﺎﺏ
ﺃﻓﻖ ﻓﺈﻥ ﺍﻟﻨﻮﻡ ﺻﻨﻮ ﺍﻟﺮﺩﻯ
ﻭﺍﺷﺮﺏ ﻓﻤﺜﻮﺍﻙ ﻓﺮﺍﺵ ﺍﻟﺘﺮﺍﺏ
***
ﻗﺪ ﻣﺰﻕ ﺍﻟﺒﺪﺭ ﺳﻨﺎﺭ ﺍﻟﻈﻼﻡ
ﻓﺎﻏﻨﻢ ﺻﻔﺎ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﻭﻫﺎﺕ ﺍﻟﻤﺪﺍﻡ
ﻭﺍﻃﺮﺏ ﻓﺈﻥ ﺍﻟﺒﺪﺭ ﻣﻦ ﺑﻌﺪﻧﺎ
ﻳﺴﺮﻱ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﻓﻲ ﻃﺒﺎﻕ ﺍﻟﺮﻏﺎﻡ
***
ﺳﺄﻧﺘﺤﻲ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﺣﺜﻴﺚ ﺍﻟﻮﺭﻭﺩ
ﻭﻳﻨﻤﺤﻲ ﺍﺳﻤﻲ ﻣﻦ ﺳﺠﻞ ﺍﻟﻮﺟﻮﺩ
ﻫﺎﺕ ﺍﺳﻘﻨﻴﻬﺎ ﻳﺎ ﻣﻨﻰ ﺧﺎﻃﺮﻱ
ﻓﻐﺎﻳﺔ ﺍﻷﻳﺎﻡ ﻃﻮﻝ ﺍﻟﻬﺠﻮﺩ

Monday, February 19, 2018

Friday, January 19, 2018

حكاية الدبلوماسي و زوجته و أولاده و الوحم و رد فعل أمه

دبلوماسي راح كندا مع زوجته
بعد سنة ولدت زوجته ولد أشقر وعيونه زرق ..
سألها ازاى ؟!!!!
ردت عليه : طبيعي وأنا في البلكونة أشوف أشقر رايح وأشقر جاي واتوحمت !
اقتنع الدبلوماسي ....
بعد فترة نقلوه إلى اثيوبيا ..
بعد سنة ولدت الثاني ولد أسود ..
سألها ازاى !!!!!؟
ردت عليه : وأنا في البلكونة أشوف أسود رايح و أسود جاي واتوحمت !
واقتنع الراجل ..
لما رجعوا بلدهم بعد كام سنة ..
سألته أمه ازاى الأولاد كل واحد فيهم لون؟؟؟
وحكالها القصة بكل بساطة!!!
قالتله الأم :
فكرتنى بأبوك زمان..
كان بيسيبنى في المزرعة وأشوف حمار رايح وحمار جاي
 واتوحمت .. و خلفتك

Sunday, December 24, 2017

شاهد صور الملكة اليزابيث ملكة بريطانيا تقبض المعاش


شاهد صور الملكة اليزابيث ملكة بريطانيا تقبض المعاش 

Monday, December 11, 2017

بالصورة مصري يستخدم باب الغسالة بدلا من شباك الطيارة

‏⁧‫#افتكاسات‬⁩ 
‏واحد من اياهم متصور جنب باب غسالة G M C علي اساس انها شباك طيارة ومسافر يحرر القدس
‏وكاتب يفطة عليها القدس خط احمر
‏طب شيل السيجارة من ايدك عشان ممنوع التدخين في الطايرة يا نطع
‏يخربيت عصير البرسيم اللي بتشربوه 

Saturday, December 2, 2017

ماذا يفعل الرجل عند النزول من السيارة ؟

ماذا يفعل الرجال عقب النزول من السياره ؟

- الفرنسي : يمشي إيده علي شعره ..    
- الإيطالي : يلبس نظارته الشمسيه .. 
- الألماني : يستنشق الهواء ..  
- الياباني : ينظر إلي ساعته ..
- المصري : يرفع بنطلونه .

Sunday, November 12, 2017

اسباب نجاح الباز أفندي في حياته العملية توفيق الدقن في فيلم ابن حميدو

اسباب نجاح الباز أفندي في حياته العملية توفيق الدقن في فيلم ابن حميدو 



✔ اسباب جعلت الباز افندى ناجح فى حياته العمليه 😁:-

- انه منذ نعومة اظافره manage his own business و فتح مكتب سمسرة.
- لم يكتفى بعمله الخاص و كان بيشتغل فى وقت فراغه مع الست لاتانيا .
- متكسفش انه كان ساقط توجيهية بالعكس كاتبها على يافطة مكتبه .
- كان مظبط الموظفين بتوعه فى ال transportations و جايب لهم بسكلته يتنقلوا بيها .
- كان دايماً لابس full suite و عليه كراڤته ترد الروح حتى في الاجازات و عمره ما لبس كاچوال حتى يوم الخميس .
- كان بيتنقل بأفخر انواع العجل في السويس بطلاقه .
- كان ناجح في ال customer relationships و دا بدليل ثقة شيخ الصيادين فيه و انه كان عايز يجوزه بنته عزيزه وقالها ده راجل انا ذات نفسي استمناه .
- قدر يعمل head hunting لحسن و ابن حميدو عشان يشتغلوا معاه عند الست لاتانيا ✌.
- كان عنده concept صلاة النبى أحســـــن.

#الباز_افندى_للنجاح_عنوان 💪
#الباز_افندى_ده_راجل_انا_ذات_نفسى_أستمناه
منقول عن الفيسبوك صفحة Wael ElSayed

Sunday, October 8, 2017

حكاية طبيبة امتياز شاطرة مع فن التظريط في فترة الامتياز

مش عايز اي تعليق خارج و اعتذر عن اللفظ الوحيد اللي خارج بس كلنا سمعناه في عيادة او اجزخانة.....

اضحك و انفصل و دمع من كتر الضحك...

القصة دي حقيقية...
######################################

لو ضحكتم  ادعولى دعوة حلوة
البوست دا أنا عيطت فعلا من كتر الضحك...
نصيحة محدش يكون جنبك عشان هيفتكرك مجنون  😂
اليكم البوست
قصة حقيقية يحكيها أحد الأطباء :

القصة دي ترجع لأوائل الألفية أيام ما كنا إمتياز طب، سنة الإمتياز دي سنة غريبة ، لا انت محصل فيها طالب ولا دكتور ولا حتى محصل ممرضة

السنة دي ناس بتاخدها تهريج وضحك و دول أحسن ناس
وناس بتعمل فيها لا سمح الله دكاترة 

كان معانا بقي زميلة واخداها من لامؤاخذة منظور الطب الطحلبي

هي كانت فاكرة نفسها الطبيبة الخارقة اللي تقدر تعالج العجل في بطن أمه وفاكره نفسها ورثت علم سيد باشا لاظوغلي رمسيس إله الطب عند الهكسوس

كنا ف العيادة الخارجية ، النايب يكشف و المفروض إننا بنساعده ، يعني ناخد تاريخ مرضي للعيان اللي هو اسمك سنك شكوتك أمك في العشة ولا طارت ...الخ

هي كانت واخدة الموضوع جد حبتين ، المهم النايب قلها خدي history من العيان اللي جاي عقبال ما آجي
طبعا هي قفزت ع المكتب و عملت فيها مجدي يعقوب

العيان كان راجل بتاع ٧٠ سنة ، وفلاح بصحته ما شاء الله ، و جاي معاه اتنين ولاده كل واحد فيهم كما الدولاب .. السمنة بتبظ منهم

هي قعدت و علقت ع كتفها السماعة وقدامها ورق و عمالة تعمل نفسها بتكتب (معرفش كانت بتكتب ايه) بس يعني عاملة نفسها مهمة و كدزة و داكتورة بقى

الراجل قعد وبصلها و بص لولاده ويكأنه كده استصغرها
فالدكتورة قالت له خير يا حج ؟
قالها ( باستنكار ) هو إنتي اللي حتكشفي ؟؟

قالت : يا ريت متضيعش وقتي و وقت عيانيني اللي بره، بتشتكي من ايه؟ 
الصراحة انا نفسي اتثبت من ردها وكنت عايز أقوم اسقف ، "عيانيني" دي كانت جامدة جدى 😂

قطع جلال و بهاء تلك اللحظة شكوى المريض أما قالها :
الصراحة يا ضاكتورة مشكلتي إن آني و أنا "باظرّط" في الغيط امبارح تعبت قوي من تحت

الكلمة خرقت ودني ، الغريب بقى إن رد فعل الأخت الزميلة كان عادي جداً و فضلت مكملة كتابة ويكأنها مسمعتش حاجة غريبة !! 

الأغرب بقى كان ردها !

قالت له ماتزعلش مني يا حج بس انت في سنك ده مينفعش تظرّط خالص نهائي
الرجل وولاده وانا وكل الموجودين اتثبتوا !!

طبعا هي فهمت ان التظريط في الغيط دا حاجة ليها علاقة بالزراعة زي مثلا الري و الحرث .. الخ
مش ان التظريط ده لفظ فلاحى للامؤاخذة إخراج الريح !!

يعني هي كانت فاكرة انك بتزرع الارض و بعدين ترويها و بعدين تزرطلها كيماوي مثلا 😃
أنا ف اللحظة دي كنت بأقول يا أرض ابلعيني قبل الضرب ما يبدأ

- الرجل اندهش وقالها ليه يا ضاكتورة ؟ 
- فقالت له مش هأخبي عليك التظريط خطر ع اللي في سنك .. تعالا يا حج اقيسلك الضغط

الرجل استسلم لها تماما وهو طبعا بيفكر إزاي التظريط خطر ع اللي في سنه 
قالها ما احنا حدانا في البلد يا ضاكتورة الكل بيظرط عادي !!

قالت له : ضغطك كويس بس بص ياحاج ومن غير ما أكشف غالبا اللي حصل إن التظريط تعبلك ضهرك فعملك تعب في الفقرات العصوصية فتعبك من تحت،

ثم ختمت بجملة رهيبه و قالت له : 
و لو يعني ضروري إنك تظرط يا حج يبقى ماتزرطش لوحدك .. جيب ولادك يظرطوا معاك
أو يستحسن هما اللي يظرطوا لك

طبعا الراجل مبقاش فاهم إيه اللي بيتقال ده بس حس إن في حوار ابن تييييت بيحصل،
فقام اتنطر وقال أستغفر الله .. أستغفر الله .. حسبي الله

و بص لولاده وقالهم : بقى ياولاد الكلب طالعين م البلد من قبل الفجر علشان نييجي لواحدة تقوللي كده !!

ولادك يظرطولك ..!!
حتظرط لي إزاي يا واطي يابن الواطية منك له ؟؟!

و فتح باب العيادة وهو ماشي وقالها :

ماهو العيب مش عليكي ، العيب ع اللي خلاكي تسيبي كعل الجاموسة و تمسكي سماعة .. و قام فاقع لها ظرطة فى وشها من العيار التقيل

طبعا الدكتورة الخارقة انهارت واغمى عليها😂
                                                  منقول

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...